Veelgestelde vragen en antwoorden over 5G zakelijk internet van Geuzenet

Heeft u vragen over onze 5G zakelijk internet oplossingen? Hieronder vindt u antwoorden op de meest gestelde vragen over onze zakelijke internetverbindingen. Van algemene informatie tot technische details, installatie en ondersteuning - we helpen u graag verder. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op voor persoonlijk advies.

Algemene vragen en antwoorden over onze 5G zakelijk internet oplossingen

Wat is een 5G-vaste verbinding, ook wel Fixed Wireless Access (FWA)?

Een 5G-vaste verbinding is een internetverbinding die gebruik maakt van het mobiele 5G-netwerk in plaats van een fysieke kabelverbinding. Dit wordt ook wel "Fixed Wireless Access (FWA)" genoemd.

Er zijn twee hoofdvarianten: Consumenten oplossingen bestaan uit een eenvoudige router met simkaart voor zelfinstallatie. Zakelijke oplossingen maken gebruik van professionele apparatuur, speciale antennes en worden volledig beheerd door de serviceprovider.

Geuzenet biedt de volledig beheerde zakelijke oplossing, deze wordt bijvoorbeeld ingezet als alternatief voor glasvezel wanneer deze vertraagd is, niet beschikbaar is op locatie, of als back-upverbinding voor redundantie.

Voor welke situaties is 5G zakelijk internet geschikt?

5G-vaste verbindingen zijn ideaal in de volgende situaties:

  1. Bedrijfslocaties waar geen glasvezel beschikbaar is
  2. Situaties waar de aanleg van glasvezel naar de bedrijfslocatie te duur is 
  3. Tijdelijke oplossing bij vertraging of voor overbrugging totdat de glasvezelaansluiting opgeleverd is
  4. Projectlocaties waar geen glasvezel beschikbaar is of te duur is om aan te leggen
  5. Redundantie: als back-up internetverbinding om glasvezelstoringen op te vangen

Kunnen we VoIP-telefonie gebruiken over de 5G verbinding?

Ja, 100%. Bijna al onze klanten gebruikt VoIP-telefonie over hun 5G-verbinding. Dit verloopt zonder problemen. Ook Microsoft Teams en vergelijkbare applicaties werken probleemloos.

Werkt 5G zakelijk internet ook als mijn mobiele telefoon slecht bereik heeft?

Ja. Het verschil zit in de implementatie. Uw telefoon werkt indoor met een kleine antenne, dat is heel anders dan onze professionele opstelling. Wij gebruiken professionele buitenunits met speciale antennes die optimaal worden geplaatst op het dak of aan de gevel. Daarnaast hebben wij toegang tot alle 5G-netwerken, dus we kunnen het beste netwerk voor uw locatie kiezen.

Hoe weten jullie dat 5G zakelijk internet op mijn locatie werkt?

Voor iedere nieuwe locatie voeren wij een locastiescan uit, ook als u er niet om vraagt. We onderzoeken de netwerkcapaciteit, signaalsterkte, afstand tot masten, mogelijke obstakels en uw verwachte gebruik. Zo kunnen we realistische verwachtingen geven over de prestaties. Of extra maatregelen treffen om de prestaties te verbeteren zoals een dubbeluitgevoerde verbinding via meerdere 5G-netwerken voor extra capaciteit.

Welke snelheden zijn er mogelijk?

Omdat we van meerdere 5G-netwerken gebruik maken, bekijken we voor iedere locatie wat het best passende netwerk is. Voor de meeste locaties realiseren we 5G-snelheden tussen de 100-300 Mbps. Op veel locaties zijn echter snelheden ver boven de 300 Mbps mogelijk. Onze nieuwste apparatuur ondersteunt snelheden tot 2,5 Gbps en bestaande apparatuur tot 1 Gbps, waardoor we de beschikbare snelheden van de mobiele netwerken maximaal kunnen benutten.

Hoeveel internetcapaciteit hebben bedrijven eigenlijk nodig?

Dit verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf. Het is belangrijk dat er vooraf wordt bekeken hoeveel capaciteit nodig is wanneer veel collega's tegelijk van de internetverbinding gebruik maken, zonder dat het merkbaar langzamer wordt. In de praktijk zien we dat bedrijven vaak maar 10-20% van de maximaal beschikbare capaciteit gebruiken en daardoor voldoende reservecapaciteit hebben om pieken op te vangen.

Wat kunnen jullie doen als de reguliere bandbreedte onvoldoende is?

In gevallen van onvoldoende bandbreedte combineren we meerdere 5G-netwerken en realiseren we zo zeer hoge capaciteit. Bij projecten met extreme bandbreedtebehoefte (zoals opvanglocaties met 100-200 gebruikers) combineren we twee tot drie verschillende netwerken voor optimale prestaties.

Beïnvloedt het vergroten van de bandbreedte andere mobiele gebruikers in de omgeving?

Nee, door het spreiden over verschillende netwerken en het feit dat we nooit alle capaciteit van één zendmast gebruiken, heeft dit geen negatieve impact op andere gebruikers.

Bieden jullie ook redundantie op een 5G zakelijk internetverbinding?

Ja, voor een beperkte meerprijs bieden wij redundantie. Wij zorgen dat de installatie bij storingen automatisch overschakelt naar een ander 5G netwerk

Technische vragen en antwoorden over onze 5G zakelijk internet oplossingen

Hoe stabiel is het netwerk?

5G-netwerken zijn van nature zeer betrouwbaar omdat er veel zendmasten staan. Onze apparatuur kan automatisch wisselen tussen verschillende masten en vindt altijd wel een goede verbinding. Omdat bedrijven zelden hun volledige internetcapaciteit gebruiken, is er ook tijdens drukke momenten voldoende snelheid beschikbaar.

Hoe stabiel is de verbinding vergeleken met glasvezel?

5G-netwerken zijn gedeelde netwerken waarbij de beschikbare bandbreedte top op zekere hoogte kan variëren. Dit is anders dan glasvezel. Maar voor normale kantoorwerkzaamheden met tientallen gebruikers is dit geen probleem. Bij twijfel analyseren we vooraf het verwachte verbruikspatroon.

Wat is het verschil in latency met glasvezel?

Latency is de vertraging in dataoverdracht, gemeten in milliseconden. Glasvezel heeft de laagste latency met 5-10 milliseconden. De latency bij een 5G vaste verbinding is tussen de 20-30 milliseconden. Dit lijkt misschien een groot verschil, maar in de praktijk zijn deze verschillen niet merkbaar voor normale bedrijfstoepassingen. Voor bijvoorbeeld Voice over IP is een latency tot 100 milliseconden nog acceptabel.

Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in 5G?

Recent zijn er nieuwe 5G-frequenties beschikbaar gekomen in Nederland die veel meer capaciteit bieden. Wij gebruiken de nieuwste 5G-apparatuur bij alle nieuwe klanten. Onze nieuwste apparatuur ondersteunt snelheden tot 2,5 Gbps (bestaande apparatuur tot 1 Gbps), waardoor we de beschikbare snelheden van de mobiele netwerken maximaal kunnen benutten. Bestaande klanten kunnen upgraden om maximaal te profiteren van de hogere snelheden en extra capaciteit.

Is het mogelijk om Quality of Service toe te passen?

Ja, u kunt in uw eigen netwerkapparatuur (router/firewall) Quality of Service instellen om bijvoorbeeld telefonie voorrang te geven boven andere dataverkeer.

Is het mogelijk om een vast IP-adres af te gebruiken?

Ja,dit is zeker mogelijk. Voor een beperkte maandelijkse meerprijs bieden wij een vast IP-adres aan.

Welke andere configuratiemogelijkheden zijn er?

We bieden verschillende opties: dynamische IP-adressen (meest eenvoudig), vaste publieke IP-adressen, bridging, en NAT-configuraties. De keuze hangt af van uw specifieke netwerkwensen.

Vragen en antwoorden over installatie van onze 5G zakelijk internet oplossingen

Hoe snel vindt de installatie plaats na bestelling?

Standaard voeren we installaties binnen een week na bestelling uit. In spoedeisende situaties is levering binnen 24 uur mogelijk (uiteraard na onze bevestiging), omdat alle apparatuur op voorraad is.

Wat is er nodig voor installatie?

Allereerst plaatsen we een outdoor unit we op het dak of bevestigen we aan de gevel. Daarnaast leggen we een kabelroute aan naar een binnenruimte, de ruimte waar koppeling met uw bedrijfsnetwerk plaats vindt. In vrijwel alle gebouwen is het relatief eenvoudig om de kabelroute te realiseren via bestaande doorvoeren (zoals voor airconditioning).

Wordt er vooraf onderzoek gedaan?

Ja, we doen altijd een telefonische uitvraag over de technische mogelijkheden. Bij onduidelijkheden plannen we een gratis locatiebezoek voor een schouwing. Ook werken we met een tevredenheidsgarantie. Dat betekent dat we net zolang doorgaan totdat u tevreden bent over de verbinding.

Wat als ons gebouw moeilijk toegankelijk is?

Onze ervaren installateurs vinden bijna altijd een oplossing. We kunnen gebruik maken van bestaande kabelgoten, doorvoeren, of alternatieve routes door het gebouw. Een praktijkvoorbeeld: in een historisch vestingwerk (bunker) vonden we een oude luchtschacht om de kabel naar buiten te leiden. Elke locatie vraagt om een eigen aanpak.

Op welke afstand van een zendmast werkt het nog?

Zelfs een mast op 10 kilometer afstand is geen probleem voor 4G of 5G. Het gaat vooral om wat ertussen de mast en de bedrijfslocatie zit. Denk aan obstakels zoals heuvels, bossen of bebouwing. Wij analyseren deze omgevingsfactoren om te bepalen wat mogelijk is.

Kan ik de installatie zelf uitvoeren?

Zelfinstallatie is mogelijk. We leveren dan voorgeconfigureerde apparatuur en bieden ondersteuning bij het uitrichten. De meeste klanten kiezen echter voor professionele installatie met volledige documentatie.

Vragen en antwoorden over service en ondersteuning van onze 5G zakelijk internet oplossingen

Waar bestaat jullie ondersteuning uit?

Wij leveren een volledig beheerde dienst. Dat betekent dat wij de verbinding op afstand monitoren. Indien er zich incidenten voordoen, kunnen wij in de meeste gevallen deze op afstand verhelpen. Mocht het onverhoopt nodig zijn, dan voeren wij service op locatie uit.

Moet ik voorrijkosten betalen bij een storing van de verbinding?

Nee. Wij bieden 5G zakelijk internet als volledig beheerde dienst aan, dus dit is inclusief service werkzaamheden op locatie.

Welke servicetijden bieden jullie?

Wij bieden 7 dagen per week ondersteuning tussen 08:00-20:00. In noodgevallen zijn we flexibel en stoppen we natuurlijk niet om 20.00.

Wat gebeurt er als een storing is?

Als er een generieke netwerkstoring is, dan publiceren wij deze op onze webiste onder https://geuzenet.nl/storingen. Wij houden onze klanten via deze pagina op de hoogte over het verloop van deze storing. Individuele storingen worden telefonisch of per mail aangemeld op +31 88 248 1099 of support@geuzenet.nl. Deze worden direct bij binnenkomst, binnen onze servicetijden, opgepakt.

Zijn klanten tevreden over de prestaties?

Uiteraard kunnen onze klanten dat het beste zelf vertellen! De klanten die in eerste instantie twijfelden om 5G verbindingen als vast internet te gebruiken geven aan zijn (zeer) tevreden over het gebruik. Wij streven ernaar dat gebruikers geen verschil merken met traditionele verbindingen. Ook krijgen we positieve feedback van onze klanten over de service die wij verlenen. Tot slot bieden we altijd een tevredenheidsgarantie. We gaan net zo lang door totdat u tevreden bent.

Lees meer over de ervaringen van onze klanten in deze praktijkvoorbeelden.

Kan ik de verbinding eerst testen?

We geven altijd vooraf een realistische inschatting van de te verwachten prestaties op basis van onze locatieanalyse en praktijkervaring. Bij twijfels kunnen we daarnaast een testperiode organiseren waarbij we ter plaatse metingen uitvoeren, zodat u zelf kunt beoordelen of de verbinding geschikt is voor uw toepassing. Daarnaast werken we met een tevredenheidsgarantie, dat betekent dat we net zolang doorgaan totdat u tevreden bent over de verbinding.

Wordt de installatie gedocumenteerd?

Ja, alle installaties worden volledig gedocumenteerd inclusief gebruikte apparatuur, meetwaarden en configuratie-instellingen voor eventuele toekomstige ondersteuning.

Staat uw vraag er niet tussen of wilt u weten wat een abonnement in uw situatie kost?